قطعات یدکلی, مقالات عمومی

نکات رانندگی در زمستان

فروشگاه قطعات کیا و هیوندای یدکلی

در فصل سرما به هوشیاری خاصی از راننده نیاز است. اگر فقط برای چند ثانیه از جاده منحرف شوید، این ممکن است منجر به یک تصادف جاده ای شود. در اینجا می گوییم که در زمستان از چه مواردی باید آگاه باشید و چگونه از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

۵ خطر اصلی در جاده های زمستانی

۱. لایه‌ی پوشیده از یخ. کنترل کردن فرمان روی یخ حداقل کاری است که می شود انجام داد. فقط با یک بی دقتی، ماشین شروع به لغزیدن می کند. علاوه بر این، فاصله ترمز در جاده لغزنده به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

۲. برف تازه. برف تازه موانع مختلفی را ایجاد می کند که می تواند باعث بروز یک تصادف جاده ای شود.

۳. برف آبکی. غالباً باعث ایجاد برآمدگی می شود – پدیده ای که لایه ای از خاک، برف و آب بین آج لاستیک و جاده ایجاد می شود. به دلیل از دست دادن تماس با سطح جاده، خودرو قادر به ترمز کردن، گاز دادن و حرکت کردن نیست.

۴. دید ضعیف. شیشه های اتومبیل غالباً به دلیل برف، سرمای طاقت فرسا و تغییر دما، یخ می زنند و مه آلود می شوند. در چنین شرایطی مشاهده و ارزیابی صحیح وضعیت رانندگی غیرممکن است. علاوه بر این، راننده به دلیل برف زیاد قادر به شناسایی علائم جاده ای نیست.

۵. دمای پایین. در سرمای سوزناک، هر چه چرخ ها لاستیکی تر باشند، سخت تر می شود. این منجر به اختلال در توانایی گرفتن آن می شود. تماس بین چرخ ها و جاده غیر قابل اعتماد تر می شود، در حالی که مسیر ترمز به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

۱۲ نکته از طرف یدک‌لی برای رانندگی ایمن در زمستان

۱. قبل از فرا رسیدن فصل سرما حتما لاستیک های تابستانی را با زمستانی جایگزین کنید. دومی از مخلوط مخصوص لاستیک ساخته شده است که در دمای پایین الاستیک باقی می ماند.

علاوه بر این، ترکیب لاستیکی لاستیک های برفی حاوی چسبندگی بهبود یافته سیلیکون در سطح جاده لغزنده است. طرح رویه ی تایر نیز مطابق با مشخصات جاده خیس و لغزنده بهینه شده است. به عنوان مثال، برخی از تولیدکنندگان تایرها مجهز به آج های مخصوص ریزپمپ های خاص هستند که رطوبت سطح یخ را جذب می کنند.

۲. قبل از شروع کردن، باید برف را از روی ماشین پاک کرد و شیشه های آن را از یخ ها زدود. برای این کار از زداینده ها و برس های مخصوص و مواد شیمیایی ضد یخ نیز استفاده می شود. مهم است که یخ پنجره ها کاملاً آب شود. به موقع طاق چرخ و گلگیر را از برف و خاک تمیز کنید. در هنگام یخ زدگی، آنها از چرخش طبیعی چرخ ها جلوگیری می کنند و در هنگام پیچ تند جاده، حرکت فرمان را مختل می کنند. همچنین، مطمئن شوید که از برف روی سقف خودرو شروع نکنید: در حین رانندگی، دید راننده ی ماشین پشتی را مختل می کند. علاوه بر این، چراغهای بیرونی خودرو شامل چراغهای راهنما نیز باید از برف و یخ تمیز شود. این امر به سایر کاربران جاده کمک می کند تا ماشین شما را در جاده شناسایی کنند.

۳. هنگام رانندگی از پوشیدن لباس های زمستانی خودداری کنید. این لباس ها به طور قابل توجهی مانع حرکات شما می شود. علاوه بر این، کاپشن های بیش از حد بزرگ از بستن کمربند ایمنی جلوگیری می کنند که در صورت بروز تصادف در جاده ممکن است منجر به آسیب شود. برای مطلوب کردن دمای داخلی خودرو از سیستم کنترل آب و هوا استفاده کنید. لباس های حجیم را باید به یک ژاکت یا جلیقه نازک تغییر دهید.

۴. فاصله ایمنی را با ماشین جلویی حفظ کنید. در هنگام رانندگی با سرعت کم در ترافیک می تواند چند متر باشد اما باید هنگام رانندگی در بزرگراه آن را افزایش دهید. در حالت ایده آل، مسافت بین اتومبیل باید ۲ برابر بیشتر از سرعتی باشد که در آن رانندگی می کنید. به عنوان مثال، اگر ماشین شما با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند، بدین معنی است که ۸۰ متر باید بین شما و ماشین جلو باشد.

۵. به علائم راهنمایی و رانندگی در هر دو طرف جاده توجه کنید. در صورتی که به دلیل برف زیاد نتوانید نشانه‌ای را تشخیص دهید، به شما کمک می کند تا جهت یابی کنید.

۶. مراقب مانورهای رانندگان دیگر باشید: ممکن است آنها اشتباه کنند. اگر متوجه شدید که ماشین پشت سر شما فاصله ایمنی را حفظ نمی کند، اجازه دهید از شما سبقت بگیرد، زیرا در صورت نیاز شما به موقع ترمز خواهید کرد، در حالی که او این کار را نمی کند.

۷. از سبقت گرفتن از وسایل نقلیه تخصصی خودداری کنید. به عنوان مثال، وسایل نقلیه پاک کننده برف، برف پرتاب می کنند، که به طور قابل توجهی دید را مختل می کند. سبقت در چنین مواردی بسیار خطرناک است: عرض برف پاک کن اغلب از خود خودرو بزرگتر است و دیدن آن دشوار است.

۸. اگر به دلیل لغزش چرخ نمی توانید مسیر خود را طی کنید، لاستیک ها را با اسپری مخصوص برای یخ زدایی تمیز کنید. این کار حتی در صورت یخ زدگی شدید، شروع حرکت را تضمین می کند.

۹. قبل از رسیدن به چراغ راهنمایی و چهارراه ترمز کنید. این مکان ها به دو دلیل بسیار خطرناک هستند. اول اینکه به دلیل ترمز کردن به طور دائم، سطح جاده در آنجا لغزنده تر از سایر قسمت های جاده است. دوم، احتمال برخورد با یک ماشین رهگذر در جاده که ممکن است اشتباه کند وجود دارد.

۱۰. هنگام گاز دادن، چرخ ها باید صاف باشند، در غیر این صورت ممکن است به راحتی کنترل فرمان را از دست بدهید.

۱۱. هنگام برنامه ریزی تعطیلات زمستانی، اطمینان حاصل کنید که چمدان شما به درستی و مطمئناً بسته شده است: در صورت بروز حادثه رانندگی حتی اشیاء کوچک نیز به دلیل لختی ضربه و فشار می توانند بسیار خطرناک باشند.

۱۲. مهارت های مانور خود را بالا ببرید. از موارد زیر می توانید در یک جاده لغزنده استفاده کنید:

• اگر فرمان ماشین نچرخید، باید فرمان را به وضعیت اولیه برگردانید و سپس آن را به آرامی دوباره بچرخانید. چرخش سریع و کامل فرمان ممنوع است: این امر می تواند باعث از دست رفتن کامل کنترل شود.

• برای به درستی وارد شدن به پیچ جاده، موارد زیر را انجام دهید. برای جلوگیری از لغزندگی چرخ های جلویی، قبل از شروع مانور باید حداکثر نیرو را وارد کنید. برای این منظور، باید پدال گاز را با شدت تمام رها کنید و سپس فرمان را با زاویه بیشتری بچرخانید. بعد از شروع حرکت، پدال گاز را کمی فشار دهید.

• برای اینکه در هنگام راندن خودروی دیفرانسیل عقب لیز نخورید، باید فرمان را به سمت لغزندگی بچرخانید و پدال گاز را کاملاً رها کنید. در مورد خودروی چهار چرخ محرک  (4WD) ، فرمان نیز باید به سمت لغزندگی چرخانده شود، با این حال، پدال گاز نباید کاملاً بلکه تا حدی رها شود. در صورت وجود وسیله نقلیه دیفرانسیل جلو، چرخ ها را در مسیر رانندگی مورد نظر چرخانده و پدال گاز را فشار دهید.

• همچنین می توان ماشین را با کمک پدال کلاچ کنترل کرد. فشار کوتاه بر روی آن می تواند چرخش و لغزنده بودن خودرو را متوقف کند. در مناطقی پوشیده از برف که کشش کافی برای شروع کار وجود ندارد، می توانید با کلاچ گرفتن، سرعت موتور را افزایش دهید.

• برای توقف ایمن، روش ترمز متناوب مناسب است. این روش شامل یک سری از فشار پدال های کوتاه ، تیز و مکرر است. چنین روشی اجازه می دهد تا ضمن جلوگیری از لغزندگی چرخ ها، سرعت خودرو را کم کم کاهش داد.

• فشار همزمان پدال های گاز و ترمز در اتومبیل های دیفرانسیل جلو نیز امکان کنترل لغزندگی را فراهم می آورد. مانورهای مشابه را می توان با استفاده از مکانیسم ترمز دستی انجام داد.

نتیجه

جاده زمستانی پر از خطرات است. اما این بدان معنی نیست که ماشین باید تا روزهای بهتر در گاراژ بماند. اگر مورد توجه سایر کاربران جاده ای واقع شوید، سیستم ها و واحدهای اتومبیل خود را در شرایط خوب نگه دارید، مرتباً مهارت رانندگی خود را بهبود ببخشید و توصیه های ما را دنبال کنید، واقعاً از رانندگی در زمستان لذت خواهید برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *