مقالات عمومی

5W30 بهتر است یا 5W40؟

فروشگاه یدکلی قطعات کیا و هیوندای

عملکرد سیستم روغن کاری مستقیماً بر طول عمر موتور تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که بسیاری از رانندگان از خود می پرسند که کدام ویسکوزیته روغن را باید انتخاب کنند تا از حفاظت کامل موتور قبل از زمستان اطمینان حاصل کنند. در اینجا ما به بررسی ویژگی های دو روغن پرطرفدار:   5w30و 5w40 می پردازیم تا متوجه شویم که کدام یک از آنها برای استفاده در فصل سرما بهترین است.

این علامت گذاری ها مخفف چیست؟

حتی در یخبندان شدید، روغن های در نظر گرفته شده برای استفاده در زمستان باید سیالیت کافی برای روغن کاری موتور سرد را حفظ کنند. بنابراین ارقام قبل از حرف W ، دمایی را نشان می دهد که در آن پمپ روغن می تواند بدون نقص کار کند و میل لنگ را با نیروی گشتاوری کافی برای روشن کردن موتور می توان چرخاند. حرف W به این واقعیت اشاره دارد که می توان از روغن در فصل سرما استفاده کرد. ارقام پس از آن خصوصیات دمای بالا را نشان می دهد که توسط آستانه های فوقانی و تحتانی گرانروی حرکتی در ۱۰۰ درجه سانتیگراد و همچنین گرانروی مکانیکی در ۱۵۰ درجه سانتیگراد و سرعت برشی ۱۰۶ متر بر ثانیه تعریف شده است. تولید کنندگان از مواد افزودنی مختلفی برای روغن ها استفاده می کنند تا محصولات جهانی با دامنه وسیعی از دما ایجاد کنند. این مواد افزودنی، وابستگی ویسکوزیته را به دما کاهش می دهند، اما ممکن است سایر خواص روغن را تحت تأثیر قرار دهند.

ویژگی های روغن های 5w30 و5w40‌‌

خصوصیات درجه حرارت پایین این روغن ها یکسان است. هر دو محصول ویسکوزیته بهینه را برای روشن کردن موتور در دمای ۳۰- درجه سانتیگراد و سیالیت در دمای ۳۵- درجه سانتیگراد حفظ می کنند. اما خصوصیات دمای بالا آنها متفاوت است. ویسکوزیته حرکتی 5w30 در محدوده ۱۲.۵ و ۹.۳ میلی متر مربع بر ثانیه متفاوت است. ویسکوزیته مکانیکی ۲.۹ میلی پاسکال ثانیه است. برای 5w40، این مقادیر به ترتیب عبارتند از: ۱۶.۳ و ۱۲.۵ میلی متر مربع بر ثانیه و ۳.۵ میلی پاسکال ثانیه.

هر یک از این محصولات دارای معایب و مزایای خاص خود است. به عنوان مثال، روغن 5w40 یک لایه روغنی ضخیم تر و قوی تر ایجاد می کند، شکاف های که کاملا مسدود شده اند، برای عملکرد بالای موتور در نظر گرفته شده است، به همین دلیل است که اغلب در اتومبیل های اسپرت قدرتمند با کارایی بالا مورد استفاده قرار می گیرد. اما به دلیل مقاومت بالا در برابر میل لنگ می تواند پویایی موتور را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این، دامنه دمای روغن هر چه گسترده تر باشد، طول عمر آن کوتاه تر است.

در عین حال، روغن 5w30 از طریق سیستم روغنکاری قابلیت پمپاژ بالاتری دارد. این قطعات واحد نیرو را به طور مؤثر تمیز می کند و به سرمایش و صرفه جویی در سوخت آنها کمک می کند. اما اگر شکاف در گشتاور های اصطکاک افزایش یابد، ممکن است نشتی در استفاده از چنین روغن ایجاد شود.

۳ نکته اصلی برای انتخاب

۱. اگر از وسیله نقلیه خود در شهر استفاده می کنید، اغلب به راهبندان ترافیک اعتراض کنید، با سرعت زیاد رانندگی کنید و اگر ماشین شما قدیمی است، روغن را با ویسکوزیته 5w40 خریداری کنید. اما اگر رانندگی با سرعت کم را ترجیح می دهید  و صرفه جویی در سوخت و دوستدار محیط زیست بودن برای شما مهم است – محصولی را با مارک 5w30 انتخاب کنید.

۲. به غیر از ویسکوزیته، هنگام انتخاب روغن باید پارامترهای زیر مورد توجه قرار گیرد:

  • ترکیب پایه روغن. برای برخی از موتورها، فقط روغنهای مصنوعی مناسب هستند و برای برخی دیگر – فقط روغن های معدنی.
  • طبقه بندیAPI۱وACEA۲ (استاندارد های سطح کیفی روغن موتور). حتی محصولاتی با همان درجه ویسکوزیته SAE ۳ (بیانگر ویسکوزیته روغن) ممکن است در مقدار مواد افزودنی، محتوای خاکستر و پارامترهای دیگر متفاوت باشند. تمام این تفاوت ها در این سیستم های طبقه بندی در نظر گرفته شده است.

۳. توجه داشته باشید که جایگزینی روغن 5w30 با 5w40 و برعکس فقط در صورت اجازه دادن توسط سازنده وسیله نقلیه امکان پذیر است. در غیر این صورت ممکن است موتور زود خراب شود.

چرا تأیید روغن موتور توسط سازنده خودرو بسیار مهم است؟

در حقیقت، ویسکوزیته روغن یک پارامتر نسبتاً نسبی است. در حین کار موتور، دمای آن دائما در حال تغییر است. بنابراین، گرانروی روغن و ضخامت لایه روغنی در حال افزایش یا کاهش هستند. در هنگام طراحی موتور، تولید کنندگان دقیقاً دینامیک ویژگی های روغن موتور را محاسبه می کنند و محصول مناسب را مطابق با الزامات کلیه حالت های عملکرد موتور انتخاب می کنند.

به عنوان مثال، هنگام روشن شدن موتور، ضخامت لایه روغنی نسبت به زمانی که موتور به دمای کار می رسد بسیار بیشتر است. به همین دلیل، اصطکاک بین قطعات در حال تماس افزایش می یابد. این باعث گرم شدن سریعتر واحد انرژی می شود. با افزایش دما، گرانروی روغن کم می شود، بنابراین نیروی اصطکاک و بار روی واحد قدرت نیز کاهش می یابد.

اگر ویسکوزیته روغن بیش از مقدار مشخص شده توسط سازنده باشد، موتور هنگام شروع کار نیروی زیادی را متحمل می شود. این امر به ویژه با افزایش شدید دور در دقیقه ، هنگامی که سرعت برشی به شدت افزایش می یابد، خطرناک است، اما ویسکوزیته با دمای فعلی مطابقت ندارد، که ممکن است منجر به گرمای بیش از حد موتور شود. علاوه بر این، عملکرد مداوم در زیر بارهای بیش از حد بر طول عمر کاری آن تأثیر می گذارد. علاوه بر این، به دلیل گرمای بیش از حد دائمی، روان کننده سریعتر اکسیده می شود.

ویسکوزیته کاهش یافته خطرناک نیست. گشتاور های اصطکاک به دلیل لایه روغنی کم با دوام به طور قابل توجهی سریعتر از بین می روند و در دورهای دور زیاد، کمبود روغن حتی می تواند باعث گیرپاژ موتور شود. در حالی که خود روان کننده سریعتر می سوزد.

نتیجه

روغن ها همیشه باید مطابق با توصیه های فنی سازنده خودرو انتخاب شوند. اگر او اجازه استفاده از روغن های دارای ویسکوزیته های مختلف را داد، اولویتی با محصولاتی است که به بهترین وجه مطابق با شرایط کار وسیله نقلیه و همچنین وضعیت مونتاژها و واحدهای آن باشد. علاوه بر این، در نظر گرفتن ویسکوزیته کافی نیست: ترکیب پایه روغن و کلاس / طبقه بندی API و ACEA آن نیز مهم است. روغن را بدون عجله انتخاب کنید، آن را در فروشگاه اینترنتی یدک‌لی (فروشگاه اینترنتی تامین قطعات خودرو) بخرید تا موتور اتومبیل شما در فصل سرما با اطمینان محافظت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *